#14 Problema timpului

by diana on 1 februarie 2010 · 90 comments

Dacă “SO” corespunde orei 17:23 şi “MY” corespunde orei 01:13, ce oră corespunde lui “AT” într-un ceas cu 24h ?

(K. Sengupta)

INDICIU: Lui “BJ” îi corespunde 22:04

Probleme similare:

[Arata raspunsurile] [Raspunde si tu!]

{ 1 trackback }

Tweets
5 februarie 2010 la 23:18

{ 89 comments… read them below or add one }

1 pufonel 3 februarie 2010 la 0:17

14:17, dar nu sunt sigur la ora.

Răspunde

2 dumitru 3 februarie 2010 la 10:12

pentru prima data in 24 ore nu a fost rezolvata problema. :)

Răspunde

3 Adi2ro 4 februarie 2010 la 12:20

Cumva 12-43 sau 11:42 :D Cred ca a 2-a.

Răspunde

4 Adi2ro 4 februarie 2010 la 12:31

De fapt nu era bun. Numaram pentru MY dupa ce am examinat SO. Am uitat de AT.

Si calculam pentru alfabetul romanesc. Revin cu o noua rezolvare :P

Răspunde

5 cris 5 februarie 2010 la 1:39

daca ora de la SO ar fi 18, atunci raspunsul pentru AT este 06-20

Răspunde

6 pufonel 6 februarie 2010 la 22:27

Pana la urma a trecut o saptamana si tot n-a aflat nimeni raspunsul. Poate ne lamuriti si pe noi cum sta treaba :D

Răspunde

7 Liviu 9 februarie 2010 la 17:32

Sunt mai putine perechi de litere decat pozitii intr-un ceas cu 24h. Unor perechi de litere le corespund mai multe pozitii pe ceas, sau sunt pozitii carora nu le corespunde nicio pereche. In orice caz se pierde interesul in a rezolva problema

Răspunde

8 *anto* 11 februarie 2010 la 11:48

nu stiu daca e bine pusa intrebarea la final….un ceas are 12 ore cel mult….24 citim noi….:D

Răspunde

9 x 12 februarie 2010 la 15:41

Fac si eu o incercare: 21:20 ?

Răspunde

10 Sergiu 12 februarie 2010 la 16:03

01:15

Răspunde

11 dumitru 12 februarie 2010 la 16:06

nu… dar cum ai gandit ?

Răspunde

12 Sergiu 16 februarie 2010 la 0:07

Am notat fiecare litera din alfabet cu o cifra. astfel incat A reprezinta 1, B ->2,… astfel am notat orele ceasului ;)

Răspunde

13 x 12 februarie 2010 la 16:14

deci, e 21:20, sau nu? Ideea mea a fost ca prima litera e ora si cea de-a doua minutul.
Am incercat sa gasesc un numar k (prim cu 26), astfel incat mergand din k in k pornind din “m”, prin alfabet, sa ajung la “s” dupa 16 iteratii. Si am obtinut k=15. Conditia de a fi prim cu 26 ne ajuta sa nu repetam acelasi simbol de 2 sau mai multe ori. Apoi am ajuns la “a” dupa 21 de iteratii. Si ca sa obtin minutul am observat ca in cele doua exemple numarai cate litere sunt intre prima si a doua litera in alfabet (incluzandu-le pe acestea), si asa am ajuns la 20. Poate am numarat gresit…
Partea proasta e ce ne facem cu minutele peste 26 (cate litere are alfabetul); pentru astea solutia ar fi: 1-26 litere mari, 27 – 52 litere mici; restul italice.

Răspunde

14 diana 12 februarie 2010 la 17:05

Interesant raţionamentul, dar nu ăsta e răspunsul. E ceva mai simplu decât ce ai gândit tu :)

Răspunde

15 x 12 februarie 2010 la 17:21

Nu stiu daca nu cer un hint (caz in care va rog sa nu raspundeti/ sa nu publicati) :) Dar are vreo legatura cu cuvintele de 2 litere din engleza? :)) Altceva nu mai imi trece prin minte :)) Daca da, poate dati link la o lista ok :)

Răspunde

16 diana 12 februarie 2010 la 17:36

Nu are legatură cu cuvintele de două litere din limba engleză :)

Răspunde

17 x 12 februarie 2010 la 18:01

01:20?

Răspunde

18 diana 12 februarie 2010 la 18:36

Mai încearcă :)

Răspunde

19 x 12 februarie 2010 la 19:43

Se poate pune un exemplu de ora care sa aiba peste 26 de minute? Spre exemplu 01:35 sau 16:49 … etc :))

Răspunde

20 diana 12 februarie 2010 la 20:12

Am mai pus un indiciu :)

Răspunde

21 x 12 februarie 2010 la 20:40

multumesc frumos, totusi ar fi fost mai util ceva cu numarul de minute >26….

Răspunde

22 dumitru 12 februarie 2010 la 21:22

pai… poate nu se poate :D

Răspunde

23 x 12 februarie 2010 la 21:35

se poate sa nu se poata :)) dar nu ar fi prea frumos. in fine, sa vad ce mai pot scoate, ca ultimul exemplu mi-a daramat cateva teorii :) oricum, interesanta problema! (btw, sper ca aceste comentarii “de blog” nu se contorizeaza la “top”, ca nu as vrea sa il afectez cu zgomot :) )

Răspunde

24 dumitru 12 februarie 2010 la 22:34

se contorizeaza :D e… e vorba de activitate. daca era spam, nu apareau comentariile aici :)

Răspunde

25 Pivu 16 februarie 2010 la 2:14

23:18.

Răspunde

26 Denisa 16 februarie 2010 la 18:42

Am o idee in ceea ce priveste ora, dar pare prea complicata ca sa fie asa, insa nu pierd nimic daca incerc. So, here it goes:

Asociez fiecarei litere din alfabet un numar a.i.:
A->1
B->2
C->3
…….
Z->26

Se observa ca pentru fiecare pereche de forma L1L2 vom obtine ora cu ajutorul formulei: ( |C1-C2|+12 )modulo 24 + cmmdc(C1,C2) (unde L1 si L2 sunt literele, iar C1 si C2 reprezinta numarul asociat lui L1, respectiv L2).

- pentru SO (|19-15|+12)modulo 24+cmmdc(19,15)=(4+12)modulo24+1=16+1=17

- pentru MY (|13-25|+12)modulo 24+cmmdc(13,25)=(12+12)modulo24+1=0+1=1

- pentru BJ (|2-10|+12)modulo24+cmmdc(2,10)=(8+12) modulo24+2=20+2=22

Asadar pentru AT ar fi (|1-20|+12)modulo24+cmmdc(1,20)=(19+12)modulo24+1=7+1=8.

E corect? La minute mai mai gandesc :P

Răspunde

27 x-originalul 17 februarie 2010 la 10:50

Tare ideea :) Dar mi se pare ca e din ciclul pe care l-am inaugurat mai sus :)) Idei de mate complicate :)) Cred ca o sa iei acelasi raspuns ca si mine. Oricum, combinand cele doua ideei, nu ar fi: 8:20 ?

Răspunde

28 dumitru 17 februarie 2010 la 10:53

cand primim raspunsul corect, o scoatem de la nerezolvate :) inca a ramas acolo :D

Răspunde

29 x-originalul 17 februarie 2010 la 11:36

Intre timp mi-am dat si eu seama ca am spus o prostie, mai ales ca nu se potrivea cu exemplul din ultimul indiciu :)

Răspunde

30 *anto* 18 februarie 2010 la 20:10

ok….am facut si eu o incercare la problema asta…am luat o foaie si un pix…am desenat un ceas, dar pe langa cele 12 ore A.M. am pus si cele 12 ore P.M…..So…prima concluzie la care am ajuns este ca in momentul cand am “citit” orele 17:23, 01:13 si 22:04 am obtinut pe ceas 3 linii drepte.Inca ma chinui sa fac o corelatie si cu litere.

Dar macar ziceti…e un start bun? :D

Răspunde

31 dumitru 19 februarie 2010 la 8:30

nu prea trebuie sa desenezi un ceas… si trebuie un pic de matematica :)

Răspunde

32 Sonya 1 martie 2010 la 22:17

02:26?

Răspunde

33 Sp@wn 16 martie 2010 la 18:53

11:18 sau 23:18

Răspunde

34 Sp@wn 16 martie 2010 la 19:11

Totodata poate fii si 11:08 sau 23:08. Va rog spuneti-mi daca vreuna dintre aceste variante este corecta in vederea postarii solutiei :)

Răspunde

35 dumitru 16 martie 2010 la 23:00

nu ai gasit raspunsul cu nicio varianta!

Răspunde

36 Sp@wn 17 martie 2010 la 9:54

Sunt la biblioteca )) m-am gandit sa reincerc.

15:08?

Răspunde

37 dumitru 17 martie 2010 la 11:09
38 Sp@wn 17 martie 2010 la 22:57

Deja am devenit disperat dupa problema asta.

00:10 sau 01:10. Una din aceste doua variante. Macar spune-mi daca T=10 este corect. Aici, sau pe mail. Am gasit un soi de regula legata de materia de gimnaziu, insa vreau o validare din partea “corectorilor”

Răspunde

39 diana 31 martie 2010 la 9:35

Eşti foarte aproape. Mai verifică o dată calculele uitându-te la datele iniţiale şi revino cu o propunere de soluţie :D

Răspunde

40 Sp@wn 2 aprilie 2010 la 14:23

Uhm, poi m-am gandit astfel…am notat literele de la 1 la 26 , A-Z (literele de la tastatura)

Astfel M, care are valoarea 13, are pe cadran 01 ( 13-01)
Iar Y care are valoarea 25, are pe cadran 13 (25-13)
S, care are valoarea 19, are pe cadran 17 (19-17)
iar O care are valoarea 15, are pe cadran 2 (15-23)

Ideea e, ca daca luam si BJ in calcul nu-mi iesea, dar am observat ca daca scad din O pe M imi da 22-2. Adica litera B are valoarea 22.
Insa la J a fost partea ciudata. Mi-a ramas S si Y. Si ca sa obtin J nu-mi dadea nicicum 10 (am scazut din S pe Y, si-mi dadea -6-4). Astfel ca sa corespund lui J, daca sus imi dadea negativ, atunci se inverseaza valorile, iar numarul negativ e pozitiv (4-6), iar numarului negativ se aduna numarul pozitiv, (4-10). Astfel aplicand pentru T, la Y-O (10, -10), am obtinut T (20,10) , 20 fiind exact valoarea lui T, iar 10, fiind valoarea lui T pe cadran. In orice caz mi se pare o solutie fortata. La A m-am gandit pe clasa a 6-a, |x|+y=1 (1 fiind valoarea lui A), unde x e valoarea negativa, iar y valoarea care o adunam. Astfel daca x=0 => y=1. Sau daca x=1 => y=0, atunci A e fie 00, fie 01, insa la ultima parte,cum v-am zis, mi se pare fortata. Solutia in sine mi se pare fortata, insa daca voi ziceti ca-i bine =D

Răspunde

41 Victor 4 aprilie 2010 la 15:37

cred ca raspunsul este 23:18

Răspunde

42 cris 7 aprilie 2010 la 14:53

Ar merge 10:48, dar si 19:01 sau 23:05.

Răspunde

43 Lumi Maier 14 aprilie 2010 la 15:22

sALUT
Cred ca e 1:20.

Răspunde

44 dumitru 14 aprilie 2010 la 16:12

nu e :)

Răspunde

45 Teodor Bran 18 aprilie 2010 la 22:31

20.18!!!

Răspunde

46 Teodor Bran 18 aprilie 2010 la 22:36

Pardon, rectific, 10.18 !!

Răspunde

47 dumitru 19 aprilie 2010 la 10:25

nu e asta :)

Răspunde

48 aaa 19 aprilie 2010 la 14:53

AT poate fi orice ora in formatul x:y de 24h (x ora, y min)

Răspunde

49 Sp@wn 3 mai 2010 la 19:47

23:10 cred.

Răspunde

50 cLeM 15 iunie 2010 la 15:09

salut,
eu zic că răspunsul este 6:30.
explicaţia e complicat de scris şi aştept răspuns. dacă nu e corect, nu are sens să scriu :)

Răspunde

51 dumitru 16 iunie 2010 la 11:28

nu e corect. :)

Răspunde

52 Loredana 2 iulie 2010 la 10:55

ora e 13:18?

Răspunde

53 Tedi 19 august 2010 la 15:35

este 23:16?

Răspunde

54 Anca 21 august 2010 la 0:12

11:21

Răspunde

55 Alex 16 septembrie 2010 la 16:25

18:22 ? sunt destul de sigur ca ora e cea corecta, la minute imi da cu virgula…. daca e corect zic si rationamentul ca e mai complicat si sa nu il scriu degeaba

Răspunde

56 x 15 noiembrie 2010 la 14:50

Lol, mai e putin si se face anul de cand a ramas problema asta nerezolvata. E profund frustrant sa nu apara inca o solutie… Poate totusi autorul ne va onora cu un raspuns…

Răspunde

57 m&m 28 noiembrie 2010 la 13:02

Poate fi 24:13? Nu sunt sigur de minute.

Răspunde

58 inglishu 9 decembrie 2010 la 21:58

Spuneti-mi repede va rog daca e 9:03 multumesc

Răspunde

59 dumitru 10 decembrie 2010 la 9:56
60 nelutzu 8 februarie 2011 la 17:45

Raspunsul e 21.48

Răspunde

61 Csergo Alexandru 10 februarie 2011 la 21:42

21:35

Răspunde

62 Gabrielu' 11 februarie 2011 la 14:25

3:09
5:35
………………….
deductie(sau pura coincinednta?)
mai mult ca sigur literele nu au vre’osemnificatie sau logica.
daca:
SO 17:23
MY 1:13 (scazand cifrele/num pe diagonala (17 cu 13 si 23 cu 1)
=> ↓ ↓
BJ 22:04
si de aici scazut iat 1:13 sau adunat sau alte operatii ar trebui sa indice ora exacta. *dupa cum spuneam poate fi pura coincidenta.

acceptata varianta? astept raspuns

Răspunde

63 Gabrielu' 11 februarie 2011 la 15:19

0:30

Răspunde

64 Gabrielu' 27 februarie 2011 la 14:26

tot n-am primit un raspuns…

Răspunde

65 dumitru 2 martie 2011 la 13:33

nu, nu e asta raspunsul.

Răspunde

66 Ciprian 11 martie 2011 la 23:39

00.01
va rog sa imi spuneti daca e bine, daca da am sa explic, daca nu nu are rost.

Răspunde

67 corina s 20 mai 2011 la 23:37

este cumva 21:03 ?

Răspunde

68 robocop 21 mai 2011 la 22:51

14:14 ?

Răspunde

69 yudhistin 27 mai 2011 la 8:41

02:10

Răspunde

70 nicumur 28 mai 2011 la 13:14

Este cumva 00:20 ?

Răspunde

71 dumitru 28 mai 2011 la 15:44
72 nicumur 31 mai 2011 la 17:49

Este 00:00 ?

Răspunde

73 nicumur 2 iunie 2011 la 11:22

Este corect sau nu ?

Răspunde

74 dumitru 2 iunie 2011 la 19:05

nu, nu este corect.

Răspunde

75 yudhistin 2 iunie 2011 la 11:27

00:00 este imposibil

Răspunde

76 Gianni 6 iunie 2011 la 16:19

03:08

Si daca nu e corect pot primi un indiciu sa stiu daca sunt pe drumul cel bun: E adevarat ca orele se termina cu cifra 3 si minutele cu cifra 8?

Răspunde

77 Adrian 8 iunie 2011 la 17:09

daca pui cele doua “ore” date intr-o matrice si scazi numerele pe diagonala, 17-13 si 23-01, va iesi exact ora BJ: 22:04.

sunt sigur sa solutia este undeva aici. daca aduni numerele pe diagonala, in loc sa le scazi, 17+13 si 23+01, va iesi 24:30.

raspunsul este cumva 24:30? sa-mi spuna cienva macar daca sunt aproape

Răspunde

78 yudhistin 14 iunie 2011 la 18:09

00:13

Răspunde

79 laurentiu 18 iunie 2011 la 7:43

21.18

Răspunde

80 laurentiu 18 iunie 2011 la 7:56

Se vede ca voi aderati la idea: de ce este simplu, cand se poate complica? Eu am dedus in felul urmator: B = 22 rezulta ca A = 21, S =17 rezulta T = 18, AT = 21.18. Asta este rezultatul daca fiecarui numar ii corespunde o litera din alfabet.Astept raspuns.

Răspunde

81 ion 19 iunie 2011 la 21:28

11:28 sau 11:39 depinde daca t nu este urmatorul t

Răspunde

82 exoligu 7 august 2011 la 16:45

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Numarul de litere dintre O si S, numarand spre stanga (O, N, M, L, K, J, I, H, G, F, E, D, C, B, A, Z, Y, X, W, V, U, T, S), este 23, adica minutele din problema (SO … 17:23)
Numarul de litere dintre S si O, numarand spre stanga (S, R, Q, P, O), este 5, care corespunde orei 17, ca si in problema noastra (SO … 17:23)

Analog, numarul de litere dintre Y si M, numarand la stanga (Y, X, W, V,U, T, S, R, Q, P, O, N, M), este 13, ca si in problema (MY…01:13)
Numarul de litere dintre M si Y (M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V, W, X, Y) este 13, care corespunde orei 1, ca in problema (MY…01:13)

Astfel, pe baza numarului de litere dintre A si T(20, adica ora 8), respectiv, T si A (20), care corespunde orei si minutelor in cazurile SO si MY, putem spune ca:
AT… 8:20

Răspunde

83 Bujor 11 august 2011 la 12:24

O teorie interesanta , dar la BJ nu iese.

Răspunde

84 lucian 10 august 2012 la 15:40

23:04

Răspunde

85 Globe 15 septembrie 2012 la 2:49

18.03

Răspunde

86 Raul 23 septembrie 2012 la 22:37

07:35

Răspunde

87 Ramona 6 martie 2014 la 2:53

19.08

Răspunde

88 Edgar 15 septembrie 2017 la 15:18

Pentru ca am gasit-o intr-o culegere de probleme a fiului meu, am cautat o solutie si este 6:45.

Răspunde

89 Edgar 25 septembrie 2017 la 10:40

Am folosit alfabetul latin simplu (26 litere).

Pornim de la premisa ca B = A + p, C = A + 2*p …. Z = A + 25*p.

De asemenea, scriem SO sub forma S*k1 + O*k2 si, transformand orele in minute, obtinem:

(A+18*p)*k1 + (A+14*p)*k2 = 1043.

La fel si pentru celelalte doua (MO si BJ).

Se rezolva si se inlocuiesc valorile pentru AT: A*k1 + (A+19)*k2.

Răspunde

Leave a Comment

*

Previous post:

Next post:

</